Saturday, May 4, 2024
Artikel Terbaru
 border=
 border=

Ini Bedanya Antara Kaedah Ushuliyyah Dengan Kaedah Fiqhiyyah

dsfah

Memang ada persamaan antara kaedah fikih dengan kaedah ushul fikih. Dari sini, kadang orang sering bingung dan terbolak-balik.
Persamaannya:
1. Kedua-duanya sama-sama mempunyai kaedah umum. Lalu di bawah kaedah umum itu masih ada kaedah-kaedah cabangnya.
2. Kedua-duanya sama-sama untuk membantu menelurkan hukum fikih. Bedanya kaedah fiqhiyyah terkait dengan fikih secara langsung, sementara ushul fikih terkait dengan fikih secara tidak langsung. (metodologi ijtihad untuk menghasilkan hukum fikih

Perbedaannya:
1. Kaedah ushuliyyah dibagi menjadi dua, yaitu kaedah lughawiyah dan maqashidiyyah. Kaedah ushuliyyah lughawiyyah inilah yang sering disebut dengan dilalatul alfaz atau ilmu semantik. Sementara kaedah fiqhiyyah maqashidiyyah adalah kaedah-kaedah yang terkait dengan ilmu maqashid syariah seperti yang sedang kita kaji bersama.
2. Kaedah fikih tidak demikian. Ia merupakan kumpulan hukum fikih yg sifatnya kasuistik lalu dikumpulkan. Persoalan-persoalan fikih yang mempunyai kesamaan hukum, dibuat kaedah umum. Dari kaedah umum itu, jika ada persoalan yang sama, tinggal dimasukkan saja. Dari sini maka hukumnya akan sama. Jadi model ijtihadnya dari kaedah fikih yg sudah ada, bukan dari kaedah ushul fikih.
3. Kaedah ushuliyyah merupakan kaedah terkait dalil, sementara kaedah fiqhiyyah adalah kaedah terkait hukum fikih.
4. Kaedah ushuliyyah, metodologi murni, sehingga tidak bisa menghasilkan apapun sebelum dipraktekkan. Otak kita belum terbayang terkait ketetapan hukum fikih jika belum diterapkan dalam suatu dalil. Beda dengan kaedah fiqih, karena ia berasal dari ringkasan fikih, maka ketika kaedah muncul, kita sudah terbayang.
Lebih jelasnya kita ambil contoh:
Kaedah ushuliyyah lughawiyyah: kata perintah menunjukkan suatu kewajiban kecuali jika ada indikator tertentu.
Kaedah fiqhiyyah: “dalam kondisi darurat, kita boleh melakukan perbuatan yang terlarang”.
Kaedah ushuliyyah, sifatnya umum dan berlaku umum. sangat jarang ada pengecualian. Contoh, kata perintah menunjukkan suatu kewajiban kecuali jika ada indikator tertentu. Ini berlaku terhadap seluruh kata perintah yang ada di nas
Beda dengan kaedah fikih yang sering kita temukan pengecualian. Contoh, jual beli harus ada barangnya, kecuali silm (pesanan).

Adapun terkait kaedah “dalam kondisi darurat, kita boleh melakukan perbuatan yang terlarang”, seperti yang ditanyakan oleh Koh Nugron, kaedah ini masih ada kaedah cabang, yaitu
الضرورات تقدر بقدرها
Bahwa mudarat itu dibolehkan, namun sesuai kadarnya.
Contoh: dalam kondisi darurat tidak ada makanan selain babi. Maka seseorang boleh makan babi. Tapi secukupnya saja. Tidak boleh dia makan sepuasnya, lalu mbungkus buat besok2, karena mengambil kesempatan mumpung boleh.

Comments

comments

 border=
 border=

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

20 − fourteen =

*